Går du i tankar om att starta en e-handel? Då är det helt rätt tid för det. E-handeln i Sverige går bättre än aldrig förr och har slagit rekord igen. Men om du ska ge dig in i denna bransch finns en del saker att ha koll på, till exempel vilken sorts plattform du ska använda och hur du ska göra vinst.

Svensk e-handel slår rekord igen. Så lyder många löpsedlar nu inför årsskiftet. Och om du är en av dem som är sugen på att ge dig in i konkurrensen är det verkligen rätt tidpunkt att göra så. Men vad är det första du ska starta med? Förutom den uppenbara tanken om vad du ska sälja för typ av varor på din e-handelssajt är det bra att se över vilken typ av e-handelslösning du ska ha, och sådana kan man läsa om och köpa hos till exempel webon.se som också erbjuder PIM-system vilket är en sorts programvara som gör det enklare att lagerföra sina produkter – väldigt enkelt förklarat. Men viktigaste av allt är att man faktiskt gör sin idé till verklighet. Det är i alla fall något som e-handelsexperten Fredrik Norberg tipsar om i en intervju med Privata Affärer där han delar med sig av sin expertis och kunskap, just i form av olika tips till dig som drömmer om att lyckas inom e-handelsbranschen.

E-handel är helt rätt

Som sagt så går det bra för svensk e-handel just nu. Det är något som bland annat ComputerSweden skriver är att omsättningen ökat med hela 45 procent och det är närmare 33 miljarder kronor i rena pengar. Dock skriver man också att det är bra siffror, men att de inte är speciellt förvånande. Det är för att man räknat med att e-handeln ska öka uppåt, och nästa år kommer troligtvis inte att bli avvikande. Så om du är sugen på att ge dig in i branschen för att ta del av denna kaka är här två bra tips att tänka på ur konsumentens perspektiv:

  • Säker inloggning – kunder tittar efter ett grönt hänglås i adressfältet innan själva https:// delen av urlen för att värdera om sajten anses säker.
  • Ha olika betallösningar – många är idag tveksamma till att betala direkt med sina kortuppgifter på nätet,, så se till att erbjuda olika sorters betalning såsom faktura.